דפים

יום חמישי, 21 ביוני 2012

אחריות תאגידית הלכה למעשה





לומדים על מימוש אחריות תאגידית הלכה למעשה
בקורס" מבוא לאחריות תאגידית" 5.6.2012

ביום ג', 5.6.2012, התקיים שיעור ייחודי במסגרת הקורס "מבוא לאחריות תאגידית"בהנחייתו של מר עברי ורבין.
בחלק הראשון של השיעור התארח דיקאן בית הספר לניהול וכלכלה, פרופ' איזי בורוביץ,אשר קיים דיאלוג פתוח ובלתי אמצעי עם הסטודנטים.
פרופ'בורוביץ שמע על הפרויקטים המגוונים בארגונים הנעשים במסגרת קורס זה בכלל ובפרט לגבי הפרויקט שעושה צוות ברשות שדות התעופה, במסגרתו ייבדקו מידת השקיפות והדיווח של רשות שדות התעופה, על סמך השוואה להונג קונג. פרופ' בורוביץ נתן עצות וטיפים מהיכרותו עם התחום ואף סיפר על חוויותיו מביקורו האחרון בשדה התעופה בהונולולו, הוואי.
בהמשך התקיים סשן שאלות ותשובות, בין הנושאים שעלו ניתן לציין את תפישת ''הקיימות'' ושמירה על איכות הסביבה אשר המכללה מיישמת ומיישמת בפועל רעיונות בנושא שהוצעו ע"י סטודנטים של מחזורים קודמים בהתמחות באחריות תאגידית . כמו כן צוין הפעלת פרויקט העוסק בהקניית ידע והטמעת אורך חיים "ירוק"לתושבי יפו .
דובר כי הבסיס לאחריות חברתית הוא אחריות אישית, אשר מתחילה בחינוך. מתוך אמונה זו המכללה שוקלת לקיים מערך של קורסים בדגש על תרבות, חינוך כגון קורסיאנגלית, פרזנטציות, וכיו"ב.
דובר על המחיר הכלכלי של אחריות תאגידית שעשוי ליצור חשש אצל מנהלים. אצל חלקם מתגבשת ההבנה שיש לכך דיבידנדים עסקיים(כפי שנלמד בקורס) .
כמו כן דובר על רגולציה בישראל, תחושת האכזבה מהמחאה החברתית ותוצאותיה, ותקווה לחזרתה.

בחלק השני של השיעור הגיע בהתנדבות מר צביקה סגל, מנהל אחריות תאגידית בחברת"אל על". צביקה שיתף במגוון העשייה בתחום, הדילמות, האתגרים,הפתרונות.
ב"אל על" הוחלט לפני כשנתיים למסד את הפעילות הרבה שנעשתה בתחום ברחבי הארגון ולכנס אותה תחת מטריה אחת, וצביקה קיבלת את המשימה לרכז ולהוביל את הפעילות. החברה מופיעה פעם שנייה בדירוג "מעלה".
תפקיד מנהל אחריות תאגידית לדבריו הינו מעניין ומאתגר, אשר בו "השמיים הם הגבול". הוא מגדיר את תפקידו כ"מנסה לעשות טוב למניה בכל מה שלא קשור למספרים".
הוא הדגיש כי בתפקיד זה יש חשיבות עצומה לקשר עם המנכ"ל ועם סמנכ"ל'/ית משאבי אנוש לצורך התנעת הדברים מלמעלה ומתן דוגמא אישית. לשמחתו ב"אל על",יש קשר ישיר בין מנהל אחריות התאגידית למנכ"ל והמנכ"ל מחובר לנושא באופן אישי.
צביקה פרש את העשייה בחלק מתחומי האחריות התאגידית הוא מבצע בעצמו וחלק הוא מנחה אחרים:
·ממשל תאגידי- מובל ע"י מזכיר החברה
·סביבה - נעשית עבודה משמעותית בתחום איכות הסביבה.מתרכזים בנושא טביעת הרגל הפחמנית(סך הפליטות של גזי חממה התורמים להתחממות גלובלית ) ועושים מגוון פעולות לצמצמה כגון קניסה על שתי מזוודות, רכש מטוסים בעלי מנועים חסכוניים בצריכת דלק וזיהום סביבתי ,טיפול בשפכים מימיים וחיבור למרכז טיהור שפכים מודרני, איסוף ומחזור נייר, איסוף והפרדת פסולת ועוד ( ואכן בדירוג מעלה האחרון שהתפרסם ב 10.6.2012 זכתה"אל על" בניקוד מוגבר בפרק איכות הסביבה).
·אתיקה- לא היה לחברה קוד אתי, והחברה שקדה על בנייתו במשך יותר משנה. בשנה הקרובה מתעתד להתקיים מהלך של הטמעת הקוד האתי,כאשר התקבלה החלטה להתחיל את ההטמעה בקרב 600 עובדים היותר צעירים בארגון וזאת באמצעות לומדה.
·קהילה"אל על" מקיימת זיקה ייחודית למדינת ישראל ולפיכך מחויבת לפעול למען הקהילה. התחומים שבהם הוחלט להתמקד הינם:
·חינוך, מצוינות- הוקמה קרן מצוינות, המנכ"ל תרם50% מהבונוס שלו להקמתה.
·פטריוטיות/ציונות -"לוקחים חלק בתוכנית "אמץ לוחם", מאמצים גדוד צנחנים בשיתוף האגודה למען החייל. תורמים מלגות ל"קרן הישג" שתורמת לחיילים בודדים.
·יזמות - פעילים בנושא"יזמים צעירים" ( מפגש הגמר בתחרות נערך במכללה האקדמית).

התנדבות: אל על מסייעת באיתור מסגרת להתנדבות, חיבור למוסדות ההתנדבות, אמצעי הדרכה וכו'. קיימת דוגמה אישית של מנהלים ומנכ,ל שמתנדבים. המתנדבים המצטיינים זוכים להוקרה על פעילותם והפעילות ההתנדבותית אף מהווה אחד מהקריטריונים לקבלת פרס הצטיינות .
צביקה שיתף כי מדיניות ההתנדבות של החברה אומרת כי אין התנדבות על חשבון שעות העבודה אלא זה נעשה בזמן הפרטי. אמנם המחיר הוא שישנם קצת פחות מתנדבים, אך זו ההחלטה.
כמו כן הוא שיתף כי בשנה הקרובה יש כוונה להמשיך ולפעול לבדיקת אפקטיביות ההתנדבות.
בנושא התרומות שיתף צביקה כי החברה החליטה לתרום רק לעמותות אשר קיבלו "תו מידות לאפקטיביות" של ארגון מידות.

הסטודנטים זכו לשמוע כיצד מתממשת אחריות תאגידית הלכה למעשה בארגון גדול ומשמעותי כ"אל על", משלב החשיבה והתכנון ועד למימוש בפועל, ולהיחשף למגווןהעשייה בתחום, הדילמות, האתגרים והפתרונות הנגזרים מכך- וכל זאת בשקיפות מליאה ובגובה העיניים.



אנו מודים לפרופ' בורוביץ ולצביקה סגל על הנכונות והרצון והקדשת הזמן והמשאבים למידה על אחריות חברתית הלכה למעשה, ובכך תרמו להבנה משמעותית של החומר הנלמד בשיעורים.