דפים

יום רביעי, 29 בדצמבר 2010

סיכום סיור פעילות שיצאו אליה סטודנטים של ההתמחות באחריות תאגידית

הדר ברק, מרכזת הסדנא.



בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים מבינים שכדי לשמור ולטפח צמיחה כלכלית לטווח הארוך, עליהם לקחת אחריות על סביבתם הפיזית, הכלכלית, החברתית והאנושית. כלומר, עסקים בריאים זקוקים לקהילה ולסביבה בריאים. לאור כך, פירמות ממגזרים שונים מבינות שהטמעה אקטיבית של אחריות תאגידית לתוך התרבות הארגונית שלהם הינה צעד בלתי נמנע ואף מדד למצוינות עסקית.
 לראשונה בישראל, פתחה השנה המכללה האקדמית תל אביב – יפו, תואר B.A בהתמחות בנושא "אחריות חברתית של עסקים", התמחות זו כוללת סדנא פרקטית - מסכמת אשר מטרתה לאפשר לסטודנטים להתנסות באופן מעשי בפעולות ובתהליכים של אחריות חברתית בעסקים בישראל.
את הסדנה מנחים מרצי ההתמחות – יועצים ותיקים בתחום האחריות החברתית בישראל, בינם: מר עברי ורבין, מנכ"ל Goodvision - יועצים לאחריות חברתית, הגב' תמר לזר, יועצת לתקשורת ארגונית אפקטיבית, הגב' קרני גוברין - סגל - green agenda ,מר מיכאל ליסק, יועץ לאחריות סביבתית והגב' דניאלה פרוסקי שיאון, מנהלת אחריות חברתית של חברת שטראוס.
כל מנחה מלווה קבוצת סטודנטים בביצוע פרויקט חברתי / סביבתי בתאגיד בישראל, החל משלב התכנון ,דרך שלבי הצגת התוכניות, פגישות עם גורמים מן התאגיד ועד לשלב הביצוע.
במהלך ההתמחות, מלבד השיעורים הפרונטאליים, התקיימו שני סיורים ייחודיים, אשר מטרתם הייתה לאפשר לסטודנטים לחוש את השטח ולחוות ממקור ראשון את האתגרים עימם מתמודדים התאגידים והחברה האזרחית במימוש מדיניות של אחריות חברתית.
במהלך הסיור הראשון, ביקרנו במיזם העסקי - חברתי "קוקיות" .
"קוקיות" הינה קונדיטוריה תל אביבית חברתית, המנוהלת כולה על ידי בני נוער אשר נפלטו ממערכת החינוך הפורמאלית. בני הנוער מייצרים, אורזים ומוכרים עוגיות איכותיות מעשי ידיהם ותוך כדי כך הם מתנסים בעבודה מעשית, לקיחת אחריות אישית וקבוצתית, קבלת החלטות והשתלבות בעולם העסקים האמיתי.
ב"קוקיות" נפגשנו עם לילי, מנהלת המיזם אשר סיפרה לנו אודות קוקיות ב"חיי היומיום" ועל הקשר שלהם עם עסקים בישראל, בנוסף, נפגשנו עם נער המשתתף במיזם מזה 3 שנים אשר סיפר על חוויותיו האישיות והמרגשות. (www.2eat.co.il/cookieot)
לאחר מכן, נסענו לביקור בעמותת "קו הזינוק", עמותה אשר שמה לעצמה למטרה להתמודד  עם צמצום אי שוויון ההזדמנויות והכשרת מנהיגות מוכוונת חזון בחברה הישראלית
"קו הזינוק" פועלים באמצעות איתור קפדני של בני נוער בעלי פוטנציאל מנהיגותי גבוה, מפריפריה חברתית או גיאוגרפית ובתהליך מקצועי וארוך טווח (10 שנים!) ומכשירים אותם לכדי עתודות מנהיגות.
בעמותת "קו הזינוק" נפגשנו עם קרן, מנכ"לית העמותה וחני, גייסת המשאבים אשר סיפרו לנו על עשייתן ועל יחסיהם עם המגזר העסקי, לאחר מכן, נפגשנו עם חניך של התוכנית, אשר היה בחופשתו מהצבא, אשר סיפר לנו על מהי "קו הזינוק" בשבילו וכיצד היא השפיעה על חייו. (www.zinuk.org.il).

מדברי הסטודנטים על סיור זה:
1. " ניתנה לנו הצצה ל שני ארגונים בהם שורת הרווח בסופו של דבר אינה הדבר החשוב ביותר בעסק בשונה לדעה הרווחת בתחום הכלכלה. אני חושבת שהצליחו להמחיש לי מעבר ללימודי התיאוריה באופן מאוד מוחשי שעסקים במציאות של היום חייבים גם להיות אחראים לסביבתם בין אם זה סביבה או קהילה" 

2. "לאחר הביקור בקוקיות, נחשפתי לראשונה למגזר הרביעי, והבנתי כי מלכ"ר לא חייב להישען אך ורק על התרומות אלא לנהוג כעסק אמיתי לכל דבר ולייצר הכנסות ואף רווחים בעצמם. בנוסף, התרומה של קוקיות היא לא רק בכספים שהיא מכניסה לארגון אלא היא מעצבת את הנוער ומכינה אותו בצורה הטובה ביותר לחיים האמיתיים בחוץ."
"קו הזינוק" שברה אצלי את המיתוס שעמותה מיועדת לאנשים נזקקים ונתמכים. אהבתי לראות מקום שמטפח ומחנך נוער למנהיגות. כן ירבו מקומות כאלה. כמו כן, דרך העמותה הזו הבנתי את החשיבות הרבה בהתאמה בין ארגון כלכלי לעמותה כאשר מתכננים פעילות משותפת כלשהי בין השניים.
שמחתי לקחת חלק בסיור הזה ולהיחשף לפעילות המדהימה של שני המלכ"רים!

3." הדברים ששמענו בשני המקומות שיקפו את החומר התיאורטי שלמדנו בכיתה והיה חשוב לפי דעתי לראות כיצד מיושמים בשטח."
בסיור השני במסגרת ההתמחות הגענו אל המרכז הלוגיסטי של חברת שטראוס.
בסיור זה נחשפנו לפעילות השטח של תאגיד גדול ובינלאומי כגון שטראוס. סיירנו במרכז הלוגיסטי ושמענו על דרכיהם להתייעל ולחסוך באנרגיה ומשאבים לצמצום השפעותיהם הסביבתיות. שמענו על תוכנית ייחודית של שילוב אסירים בעבודה במרכז, על הטמעת הקוד האתי בקרב העובדים. וכן, קיבלנו סקירה על פעילות בתחום האחריות התאגידית של חברת  שטראוס בארץ ובעולם. היה מרתק.
מכלול ההתנסויות שהסטודנטים מן ההתמחות חווים במהלכה, עשויות לאפשר להם לראות תמונת מציאות תיאורטית ומעשית גם יחד ולסייע בייצור פתרונות ריאליים, רלוונטיים ומתקדמים אשר הולמים את צרכי השטח אליו הם יגיעו, סביר להניח עם סיום התואר.