דפים

יום ראשון, 19 בספטמבר 2010

כנס מערכות מידע הים תיכוני החמישי אשר אורגן ע"י פרופ' פיליפ עין דור והתקיים במכללה האקדמית של תל אביב יפו


השר מיכאל איתן בנאום שנשא באקדמית תל אביב - יפו: "יש להקים רשת חברתית שתלחץ על הפוליטיקאים להביא שלום"

הרשתות החברתיות חוצות עמים, מעמדות, דתות ומינים - אולם עדיין אין בנמצא רשת אשר תצבור מספיק כוח והשפעה פוליטיים, ותכפה על פוליטיקאים מניעת שפיכות דמים", אמר איתן בכנס הים התיכון למערכות מידע ● "אני פונה אליכם, החוקרים, להקמת רשת חברתית שכזו, ולא אל עמיתי הפוליטיקאים בכנסת ובממשלה", הדגיש ● קבע: "האתגר של החוקרים ואנשי האקדמיה הוא למצוא ולחקור את מערכות ה-IT ולמצות מהן יכולות שיאפשרו ליהנות מדרכים חדשות של דמוקרטיה"
מאת יוסי הטוני, ‏13 בספטמבר 2010, 15:02

"יש להקים רשת חברתית שתביא את הפוליטיקאים ומקבלי ההחלטות לעשיית שלום הכרוך בוויתורים כואבים", קבע השר מיקי איתן בנאום שנשא היום (ב') בתל אביב. לדבריו, "הרשתות החברתיות באינטרנט הן כלי שכבר כיום חוצה עמים, מעמדות, דתות ומינים, אולם עדיין אין בנמצא במרחב הקיברנטי רשת אשר תצבור מספיק כוח והשפעה פוליטיים, ותכפה על פוליטיקאים מניעת שפיכות דמים. אני קורא להקמת רשת חברתית שתביא ליצירת דיאלוג בין היהודים והערבים".

השר איתן היה דובר המפתח בכנס הים התיכון למערכות מידע. הכנס הבינלאומי מתקיים זו השנה החמישית, והוא נערך במכללה האקדמית תל אביב-יפו, בהשתתפות עשרות חוקרי מערכות מידע ואקדמאים מאירופה בכלל ומאגן הים התיכון בפרט. לדברי השר, רשת האינטרנט יכולה להביא לכך שצדדים שונים המצויים בקונפליקטים פוליטיים יוכלו לשוחח, לנהל דיאלוג בשקט, לעבוד בשיתוף פעולה, ולהקים מערכות מידע שיהוו בסיס לתקשורת משותפת שכזו.

"אני פונה אליכם, החוקרים, להקמת רשת חברתית שכזו, ולא אל עמיתי הפוליטיקאים בכנסת ובממשלה", אמר איתן. "אני עושה זאת, כיוון שאני מאמין באמת ובתמים כי מערכות ה-IT יכולות לקדם דיאלוג ישיר בין עמים, לגשר על פערים, וליצור פלטפורמה הגיונית ונוחה, כזו שתכפה ותאנוס פוליטיקאים לערוך פשרות כואבות, אך מחוייבות המציאות, למען השלום. הפלטפורמה הזו צריכה להכיל גם יכולות תרגום מקוון בזמן אמת בין השפות השונות, לשם העמקת הדיאלוג הנדרש בין העמים".

לדברי השר איתן, הממונה על שיפור השירות לאזרח במשרד ראש הממשלה, "בשל ההתעניינות שלי ב-IT, תמיד פעלתי וחשבתי כיצד ניתן לקדם את הדמוקרטיה בעזרת המיחשוב. לאורך כל ההיסטוריה הייתה קיימת השפעה בין הטכנולוגיה והדמוקרטיה. בתחילה הדמוקרטיה השפיעה על הטכנולוגיה ולאחר מכן היא הושפעה מהטכנולוגיה. כמה מההמצאות הטכנולוגיות במהלך התפתחות התרבות האנושית הביאו לכך, בין היתר המצאת הכתב והופעת הנייר, הדפוס, הרדיו, הטלוויזיה וכעת, התבססות רשת האינטרנט ברחבי העולם".

למרות זאת, אמר השר, "ההתקדמויות הטכנולוגיות המשמעותיות שאותן חווה העולם בעשור האחרון יצרו ציפייה, לפיה הן תקדמנה את הדמוקרטיה, ותהפוכנה להיות לכלים המייצרים דיאלוג בין הבוחרים והנבחרים, לצד יצירת שקיפות. לצערי, הרשת נכשלה ביצירת אותו דיאלוג מצופה. הבעיה אינה רק בציבור הבוחרים. דיאלוג הוא שם המשחק, הוא העתיד. כך תיווצר חברה שבה ימומש חופש המידע באופן מוצלח יותר".

"העולם כיום הולך לקראת ממשל פתוח", ציין השר איתן, "הטכנולוגיה מאפשרת לאזרחים שקיפות ברמה גבוהה יותר של השלטון, לרבות דיווח עקבי וכולל, בחינת תחומי האחריות והביצוע של כל גוף שלטוני. טכנולוגיית ה-IT מאפשרת השתתפות פעילה יותר של האזרחים בממשל ובמערכות השלטון. אין המדובר על פעולה חד פעמית של הצבעה בקלפי אחת לכמה שנים". הוא ציין, כי "ממשל שכזה שואל מהו השירות לציבור וכיצד ניתן לייעל אותו ולהביא למצב של דו-שיח עם האזרחים, תוך התבססות על רעיונות של פתיחות. ממשל פתוח הוא שקוף, זמין ומדווח לציבור על פעילויותיו באופן עקבי. יש לממשל שכזה אחריות לדווח על פועלו, זו חלק מהמחויבות שלו". איתן הסביר, כי עקרון השקיפות הוא זה שמנחה את הפעילות הזו, כחלק מהרצון לממש את אידיאל השיתוף בין הממשל והציבור, וציין, כי היא "שקיפות מבוססת טכנולוגיות".

"בעזרת מערכות מידע וקוד פתוח", אמר, "אזרחים יכולים להיות שותפים מלאים בעיצוב השירותים אותם הם יקבלו מהממשל, שירותים שיאפשרו לשלטון לשפר את תהליך קבלת ההחלטות שלו. ה-IT הוא כלי באמצעותו ממשלות תוכלנה להתאים את עצמן לאזרח ולעצב דפוסי ואופני שירות על פי הצרכים והציפיות של האזרחים. האזרח יוכל להיות חלק מהממשל עצמו, ויהיה נגיש למאגרי המידע הממשלתיים".

"האתגר שלכם, החוקרים ואנשי האקדמיה", סיכם השר איתן, "הוא למצוא ולחקור את מערכות ה-IT ולמצות מהן יכולות שיאפשרו ליהנות מדרכים חדשות של דמוקרטיה".

את הכנס פתח פרופ' ישראל צאנג, נשיא המכללה. לאחר מכן הרצה פרופ' דיוויד אביסון, חוקר מערכות מידע ומומחה לקבלת החלטות ניהוליות. אביסון, עמית בכיר בבית הספר למנהל עסקים ESSEC שבפריז, צרפת, תיאר את מסקנותיו בחקר מערכות מידע לאור ניסיונו בן ארבעה עשורים בתחום. לאחר מכן פוצל הכנס למסלולים מקצועיים.