דפים

יום שלישי, 29 במאי 2012

חברות משפחתיות במסע אתגרי בבית הספר לניהול וכלכלה


התחום של חברות משפחתיות מצוי בנסיקה אקדמית ופרקטית בכל העולם. מן המחשבה האנרכרוניסטית שמדובר בנישה של עסקים קטנים ולא ראציונאליים בהתנהלותן (במובן הכלכלי יש לומר), נרקמת פרדיגמה חדשה בתחום: לחברות משפחתיות ערך כלכלי וייחודי ותרומתם לכלכלות מקומיות וגלובליות משמעותית ומובילה. ההסבר ליכולתם של עסקים משפחתיים להוביל את עצמם ואת הכלכלה עדיין לוט בערפל. מחקרים בכל העולם עוסקים בנסיון לפצח את סוד הצלחתם. 
אנו, בבית הספר לניהול וכלכלה נרתמנו אקדמית ופרקטית,  לנסיון הפיצוח. החשיבות של חברות משפחתיות בכלכלה הישראלית היא היסטורית. מאז ומעולם הכלכלה הישראלית היתה בנויה על חברות משפחתיות. אנו מדברים היום על משק כלכלי שבו  כ-  85%   הן חברות משפחתיות. שיעור דומה, ובמקומות כמו המזרח התיכון ואסיה אף גבוה ממנו, משקף גם את הנעשה בעולם.  למרות ההיקפים, התרומה והערך, עסקים משפחתיים פועלים בדרך כלל בצנעה וסימפטום "חנות המכולת" השכונתית עדיין דבק בהם בלא מעט מקרים.
בתחום האקדמי הצענו שני קורסים אותם מובילה דר' ציפי שפרלינג. הקורס הראשון נפתח לקהל הרחב והשתתפו בו בנוסף לסטודנטים שלנו, בעלי חברות משפחתיות. בסמסטר זה אנו מלווים את אחת המשפחות במסגרת קורס המשך יישומי.  קבוצה מצומצמת של סטודנטים שנבחרו בתהליך מיון קפדני, משתתפים בקורס. ציפי שפרלינג, עזי גרסטנר ותמי פורת, שלושה מנחים מקצועיים בתחום מלווים את התהליך. הסטודנטים מתנסים בתהליך ליווי של עסק משפחתי. זוהי חווית למידה רבת עוצמה עבורם. מבחינת המשפחה, המוצר שתקבל יהיה אבחון והמלצות ראשוניות אודות הפעילות העסקית הנוכחית של החברה המשפחתית ואודות פוטנציאל הצמיחה שלה. מוצר מקצועי ורב ערך ללא ספק.
זכינו לשיתוף פעולה ייחודי עם המשפחה ואנו מודים לה על כך.  זהו תהליך שבו חברי המשפחה מעלים קשיים אישיים, משפחתיים ועסקיים ואנו מודעים לכך שהנכונות לחשוף אותם דורשת התמסרות, חשיבה והתמודדות רגשית עם תהליכים מורכבים. אך זהו טבעו של העסק המשפחתי. שותפיו מתמודדים לאורך כל הדרך עם אתגרים לא שיגרתיים הדורשים כבוד לעבר, עיניים פקוחות ואומץ רב לעתיד. אנו מאמינים כי תהליך חשיפת האתגרים על ידי השותפים, כל אחד באומץ ובכנות מנקודת המבט האישית שלו או שלה, הוא הכרח להנעת צמיחה עסקית בחברות משפחתיות.
ומדברי שותפי לליווי המשפחה, עזי גרסטנר:
כיועץ עסקי המתמחה בייעוץ לעסקים משפחתיים מזה למעלה מ-20 שנה אני חווה פעם ראשונה בארץ תהליך אבחון של עסק משפחתי בשיתוף מלא של מספר יועצים/ות מדיסציפלינות שונות, תהליך כזה יכול ללא ספק לספק היבטים רב תחומיים על העסק ויכול להוות יסוד מוצק להמשך עבודת הייעוץ אצל לקוח .
קיום תהליך הנ"ל בשיתוף סטודנטים מקשה במידה מסוימת על אינטימיות הראיונות אך לעומת זאת נקודות ההיבט השונות של הסטודנטים תורמות מאוד לאבחון.
אנו בדרכנו לסוף התהליך ולכתיבת דו"ח האבחון שייוצר ע"י התלמידים בהנחייתנו ולא נותר לי אלא לציין שהתברכנו בקבוצה מעולה של תלמידים, רגישים ופקוחי עיניים.
הלימוד בקורס זה לימד אותי על הערך של ה"מלמד הלומד".
בשנה האקדמית הבאה בכוונתנו להמשיך את המתכונת של ליווי משפחה במסגרת קורס: "ייעוץ לחברות משפחתיות" ואף להציע קורס נוסף: "פיתוח עיסקי לחברות משפחתיות". שני הקורסים יהיו בדגש פרקטי ובהנחיית יועצים מקצועיים בתחום.
ערכם הייחודי של חברות משפחתיות מובן לנו ויש לנו את היכולת והכלים להקנות הכשרה בתחום ובד בבד להוביל את החברות למיצוי הפוטנציאל שלהן, להתנער מדימוי "חנות המכולת" ולהוביל את הכלכלה הישראלית. אנו מעודדים חברות משפחתיות נוספות לשתף עימנו פעולה, לבוא להשתתף איתנו במסע האתגרי והמרתק הזה.
ציפי שפרלינג
Shperling.zipi@gmail.com