דפים

יום שלישי, 24 בינואר 2012

אחריות תאגידית בפעולה

סטודנטים לאחריות תאגידית יוצאים אל השטח
ביום ה', 29.12.11,  התקיים סיור עבור סטודנטים שנה ג' לניהול וכלכלה במסלול התמחות "אחריות חברתית של עסקים", כחלק מסדנא פרקטית – מסכמת הכוללת התנסות מעשית בפעולות ובתהליכים של אחריות חברתית בעסקים בישראל.
במסגרת הסיור הסטודנטים זכו לביקור בשתי עמותות ייחודיות : "אלין בית נועם" בקרית אונו ו"חברים לרפואה" בבני ברק.
הסיור כלל הרצאה מרתקת מאת מנכ"לי העמותות, הבנת תפיסות העולם והחזון מאחורי המקום והחזון שמאחוריו ועד ליישומו בפועל, ראו את מקום הפעילות, האנשים העוסקים במלאכה  -וזכו בחוויה משמעותית הוליסטית ומעבר לכך -קיבלו חומר רב למחשבה על שינוי חברתי מהותי בישראל, זכויות אדם, צדק חברתי ושוויון.
עמותת "אלין בית נועם" משמשת כמעון יום לאנשים בוגרים עם מוגבלויות שכליות ופיזיות קשות.במעון ישנם 72 חניכים, ובעתיד ייבנה מערך דיור בקהילה. כמו כן, פועל במקום מכון חקר שפועל להפצת ידע ולפיתוח תכניות למידה מתקדמות בשדה  ללימודי מוגבלות ונכות התפתחותית.
איקי בן חיים, מנכ"ל העמותה, הציג לנו את המקום ואת משנתו: הם דוגלים בצדק חברתי, ומקווים בעתיד להביא לשינוי חברתי מהותי בישראל תוך שימת דגש על השונות כערך, ולא חיסרון.
לתפיסתם, כדי לא לגרום לשונה להרגיש מופלה לרעה, על המדינה לקחת יותר אחריות, כך למשל-
אדם עם כסא גלגלים שמנסה להתנייד–צריך גישה נוחה יותר , כזאת שהמדינה צריכה להקצות לו מעצם היותו אזרח מהשורה. דוגמא נוספת היא נושא השכר, שהרי שכר המינימום בשוק קבוע לכל אזרח ואזרח, ולכן אין כל צדק לשלם פחות לבן אדם מוגבל, שהרי תפוקתו נמוכה משל עובד "נורמטיבי", הדבר הצודק יהיה תשלום סובסידיה למעסיקו, כדי שהוא לא יפסיד מעצם העסקת אותו אדם.
בבית נועם מוכיחים לנו שאפשר גם אחרת, שאפשר לגרום לשונה להרגיש מכובד, באמצעות חיים מלאים ומספקים אותם מעון היום מקצה להם באופן שוטף באמצעות קבוצות טיפוליות, תרפיה באמנות פלסטית,באמצעות בעלי חיים, הידרותרפיה, מרכז תעסוקה ועוד.
בית נועם נמצא בקשר מתמיד עם ארגונים עסקיים שונים, אך שומר תמיד על כבודם של חניכיו ,
כלומר-מנסה ליצור דיאלוג בין חניכיו לשאר האזרחים, לא באמצעות הצגה לראווה לצרכי מימון,
אלא מתוך הבנת וקבלת האדם השונה בשורותינו.
מדברי אחת הסטודנטיות : "כולנו כאזרחים צריכים לעבור מפגש כזה, שהוא באמת מעין חינוך
מתקן,  ושם לנו מראה כחברה  על כמה אנחנו למעשה רחוקים מהצדק החברתי שכולנו כ"כ צמאים לו " .
עמותת "חברים לרפואה" הוקמה לפני תשע שנים כדי לסייע לטפל בחולים שהתרופות להם הם זקוקים לא כלולות בסל, או בכאלו שזקוקים לתרופות הבסיסיות והם חסרי יכולת לצרוך אותם. סקר שנערך גילה ש-15% מהאוכלוסייה, חסרי אמצעים לקניית תרופות – כל חודש- בממוצע של 240 ₪ בלבד...! . המדינה למעשה לא מספקת את השירות לאזרח- וזה הצורך שלו נותנת העמותה מענה
העמותה מבצעת חיבור בין אנשים שצריכים תרופות וכאלה שיש להם כאלה בבית ולא זקוקים להם (אדם שהפסיק טיפול אנטיביוטי באמצע וכדומה. גילו למעשה שיש המוני תרופות ברשות אנשים  ללא שימוש.  המרשמים מבוקרים.
ערוץ נוסף של פעילותם הוא בניהול קרנות צדקה- פותחים חשבון ומנהלים אותו עבור למשל איסוף כסף לנזקק לניתוח וכדומה. השירות ניתן חינם.
הסטודנטים זכו לראות את בית המרקחת הוולונטרי הראשון בישראל שנמצא בשלבי הקמתו .
למדנו רבות לגבי החיבור בין עמותות לעסקים:
למדנו שהתחרות על ליבם של בעלי העניין והתורמים מחייבת עמותות לנהוג כעסקים לכל דבר, ולדבר אל העסקים בשפתם, כלומר לדבר שבפה עסקית ולדעת לייצר להם מצב שבו יצא להם ערך מוסף עסקי מהחיבור עם העמותה הספציפית. העמותות משקיעות בהבנת הצרכים הרצונות והאג'נדות הגלויות והסמויות של הארגונים העסקיים ובהתאם מציאת מצבים ואפשרויות עבודה משותפת אשר ייצרו מצב של WIN- WIN לשני הצדדים.
דוגמא לכך היא חברת DHL  אשר בשיתוף פעולה עם "חברים לרפואה" ובאינטרס משותף (WIN-WIN) מנהלת חלק מאיסוף התרופות- כל שבוע היא פונה ל-3-4 חברות ומספרת להן על המיזם- שולחים להן קרטון ושקיות והעובדים לוקחים הביתה ומחזירים עם התרופות אשר לא בשימוש. מבחינת DHL מעבר לאחריות התאגידית יש כאן פוטנציאל עסקי בהכרות עם חברות אלו ולהגדלת מעגל הלקוחות שלה, שאולי לא הייתה מגיעה אליו בדרך אחרת.
למדנו כי לארגונים עסקיים מאד חשוב לשלב התנדבות עובדים ולא רק לתרום, אך לא תמיד זה מתאים. למדנו כי מוטב לעסקים לבחון האם הפעולות שהם רוצים לעשות עם העמותה אכן מתאימות, לעיתים הרצון הוא גדול ובא למטרה טובה, אך מה שמוצע זה לא מה שהעמותה ומוטביה זקוקים לו .