דפים

יום שלישי, 20 בדצמבר 2011

צהרי יום ב'

   הסמינר הבית ספרי של ביה"ס לניהול וכלכלה


המפגש הבא  ייערך, ביום ב' 26  בדצמבר 2011 בשעה 14:00 (כיבוד מובטח, כולל לביבות מאפה בית), ויוקדש להרצאתו של ד"ר הלל טל-עזר ,  מביה"ס למדעי המחשב, המכללה האקדמית של ת"א בנושא  :
סטטיסטיקה עמידה ותבונת ההמון   Robust statistics and wisdom of the crowd


תקציר
מושג הממוצע הוא מושג בסיסי בסטטיסטיקה קלאסית ובאמצעותו מוגדרים מושגי יסוד אחרים ( למשל: סטיית תקן , שונות ועוד ).  קיים אומדן נוסף והוא החציון. בהרצאה  נדון בתכונות המתמטיות של שני מושגים אלה  ונראה את היתרון המשמעותי ( גם מבחינה מתמטית וגם מבחינה מעשית) של מושג החציון על פני מושג הממוצע. המסקנה העיקרית מדיון זה  – המקרים היחידים בהם יש טעם להשתמש בממוצע הם אך ורק המקרים בהם אנו מעוניינים שהנתונים החריגים ישפיעו על התוצאה. בכל שאר המקרים עדיף להשתמש בחציון ולא בממוצע. ( ןאם מסקנה זו נכונה אז למה בנו את הסטטיסטיקה הקלאסית על ממוצע ולא על חציון ? לאלוהים פתרונים). בהמשך נדון בהכללה של  מושג החציון למקרה הרב מימדי. ( מושג זה שייך לתחום הנקרא ROBUST STATISTICS )
בשנת 2004 פרסם העיתונאי ג'יימס סורוביצקי ספר בשם "חוכמת ההמונים". המסר העיקרי של ספר זה הוא:  אם נציג בעיה לקבוצה גדולה ומגוונת של אנשים, ברוב המקרים התשובה המשוקללת תהיה טובה יותר מהתשובה שנתן כל אחד מהקבוצה. נראה שהכלי המתאים למציאת התשובה המשוקללת הוא החציון הרב מימדי.

להרשמה , שלחו מייל בצרוף שם מלא ונושא ההרצאה אל info@mta.ac.il